Czym jest ładunek ponadnormatywny?

Czym jest ładunek ponadnormatywny? W jaki sposób się go dzieli? Jeśli nurtują Cię te zagadnienia, serdecznie zapraszamy do czytania naszego najnowszego artykułu. Opiszemy w nim podział ładunków oraz wyjaśnimy, jak wygląda transport ponadnormatywny.

Ładunek ponadnormatywny, czyli jaki?

Ładunek ponadnormatywny – inaczej nienormatywny bądź ponadgabarytowy – jest to rodzaj towaru, którego transport ze względu na jego spore gabaryty wymaga szczególnych środków oraz przygotowań. Ponieważ ładunek wielkogabarytowy przekracza ustalone w krajowych oraz międzynarodowych przepisach wymiary, jego transport bardzo często wymaga specjalnych pozwoleń oraz specjalistycznej wiedzy. Jest to na tyle wymagający proces, że w niektórych przypadkach transport ponadnormatywny wymaga od spedytora planu, którego przygotowanie zajmuje nawet kilkanaście tygodni.

Co należy wziąć pod uwagę, planując transport ponadnormatywny?

Organizacja transportu wielkogabarytowego jest skomplikowanym zadaniem, ponieważ nie ma ujednoliconych reguł, które określałyby masę, kształt, czy rozmiary ładunków nienormatywnych dla różnych gałęzi transportu. W związku z tym planując transport tego typu towarów, przewoźnik musi wziąć pod uwagę dopuszczalną długość oraz szerokość pojazdu, maksymalną wysokość, masę całkowitą pojazdu z załadunkiem i maksymalny nacisk osi środka transportu.

Podział ładunków ponadnormatywnych

Wyróżniamy podział ładunków ponadnormatywnych na kilka podgrup. Wśród nich znajdują się ładunki:

  • wykraczające gabarytami poza zwykłe zestawy samochodowe,
  • długie,
  • wielkogabarytowe,
  • ciężkie/ciężkie o skupionej masie.

Ładunki wykraczające gabarytami poza zwykłe zestawy samochodowe

Ciężar tego typu towaru nie jest większy niż 25 ton. Za to wymiary są nieznacznie większe niż dopuszczalne normy, zgodnie z którymi ładunek powinien mieć długość 15-16 m, szerokość 3,5-4 m oraz wysokość 3-3,5 m. Transport ponadgabarytowy w tym przypadku pozwala przewozić ładunki na zwykłych, niezawierających plandek, zestawach drogowych. Muszą być jednak one wyposażone w urządzenia służące do zabezpieczenia towaru oraz jego oznakowania.

Ładunki długie

Tego typu ładunki najpopularniejsze są w drogownictwie oraz budownictwie. Są one znacznie dłuższe niż ww. ładunki, mogą mieć nawet 40-60 m. Co ciekawe, reszta ich wymiarów niekoniecznie odbiega od normy.

Ładunki wielkogabarytowe

Charakteryzują się tym, że mimo ogromnych rozmiarów mają w większości przypadków niewielką masę, która nie stanowi zagrożenia dla nawierzchni drogi. Transport wielkogabarytowy jest jednak problematyczny dla spedytora ze względu na parametry infrastruktury drogowej. Są bowiem sytuacje, w których rozmiary frachtu mają 5 m długości, 7 m szerokości oraz 6-7 m wysokości. Wśród ładunków wielkogabarytowych wymienia się m.in. konstrukcje stalowe.

Ładunki ciężkie/ciężkie o skupionej masie

Do transportu tych towarów wykorzystuje się specjalistyczne, wieloosiowe naczepy bądź przyczepy. Powodem użycia tych rozwiązań jest spora waga tych ładunków, która sięga nawet 70-100 ton. Aby ładunki nie zagrażały nawierzchni drogi, transport gabarytowy musi zostać odpowiednio rozłożony.